Marthes-mat blogg

søndag 18. september 2011

Valgfrihet

Kjære Dagbok
Jeg kan selv velge hvilken butikk jeg vil handle matvarer i, hvilken bilmerke jeg vil kjøpe, hvilke klær jeg vil kjøpe eller elektroniske varer jeg vil bruke.

Valgfrihet er viktig i alle menneskes liv, men når det kommer til valgfrihet som handler om omsorgstjenester i hjemmet til en syk eller funksjonshemmet person, ja da er det bare en leverandør nemlig offentlig bedrift.

Vi som er i den situasjon at vi kan kjøpe oss private omsorgtjenester når vi trenger hjelp i hverdagen får ofte høre fra de som tror de vet alt. Fy skam deg. Vi må få lov å få bruke våre egne penger til hva vi vil.

Jeg vil selv bestemme hvem som skal hjelpe meg på badet når jeg skal dusje og andre slike jente saker. Jeg hadde ikke holdt ut med å måtte ha vært naken med mange ukjente personer fra syke / hjemmetjenesten i mitt hjem hver eneste dag. I følge en rapport jeg fikk lese fra en av mine sykepleie venner så skal det ta inntil 15 min å dusje medregnet av og påkledning av brukeren. Det er lite når jeg tenker på at jeg bruker omtrent 1 time til slikt.

Derfor er jeg så fornøyd med mine personlige assistenter, jeg har ei venninne og en venn (gutt) som hjelper meg når jeg ber om det. Mine MPA assistenter lønnes av meg og etter jeg har trukket fra hjelpestønad som skal brukes til privat pleie betaler jeg kr 3800,- pr mnd i lønn til mine assistenter. Jeg trenger bare 6-8 timer pr uke for jeg klarer meg bra alene, jeg har ei snill kjæreste som også hjelper meg mye. Jeg syns dette er vel anvendte penger for den tjenesten jeg får tilbake.

(Jeg skal fortelle senere hva mine MPA assistenter hjelper meg med)

Valgfrihet er viktig i alles liv også for oss funksjonshemmede.