Marthes-mat blogg

mandag 22. august 2011

Nadya ankommet Oslo

Kjære Dagbok
Mitt søskenbarn Nadya fra St. Petersburg, Russia, som var hos oss på 2 ukers påskeferie i vinter og som ville så gjerne arbeide i Norge som sykepleier landet på Gardermoen i dag. Mamma hentet henne der. Da vi var i Moscow i forbindelse med nasjonaldagen hadde jeg med meg brevet til Nadya som fortalte at hun hadde fått arbeid og arbeidstillatelse i Norge som sykepleier.

Som sykepleier i St. Petersburg tjente Nadya 15000Rub som tilsvarer 3000 norske kroner per mnd for 12 times vakter. Det skal bli interessant å se hennes ansiktsutrykk når hun får sin første lønn fra sin norske arbeidsgiver.

Men først må hun tilbake til en skole og lære norsk og om samfunnslære. Undervisningen er på 250 timer og er satt til 3 mnd som avsluttes med norsk muntlig og skriftlig eksamen. Når dette er bestått kan hun begynne å arbeide. Vi skal hjelpe henne så godt vi kan med å lære seg norsk.

Nadya skal bo hos mamma og pappa, på mitt gamle rom. Hun flyttet inn der i dag og var så kjempeglad over å få sitt eget soverom. I St. Petersburg måtte hun dele soverom med 3 andre jenter i en liten leilighet som de leide sammen. Mamma og pappa har stilt økonomisk garanti for henne til hun begynner å arbeide og får sin første lønn utbetalt.

I morgen har Lene fri og da skal vi ut på byen sammen med Nadya. Hun trenger nye klær som jeg tenkte å spandere på henne. Hun trenger klær så hun kan se søt og sexy ut ikke disse gamle umoderne klærne hun kom i dag. Nå i kveld har hun fått låne en av mine joggedresser som hun liker å ha på seg.

Jeg og Lene skal til Svinesund på fredag på en av våre månedlige handleturer og da skal jeg se om jeg får kjøpt noen fine rimelige Adidas joggedresser til Nadya. De er rimelige i Sverige, nesten halv pris av det de koster i Norge.