Marthes-mat blogg

lørdag 4. juni 2011

Idioter

Kjære Dagbok
Hva jeg mener med tittelen ”Idioter” kjære Dagbok skal jeg fortelle deg om nå.
Funksjonshemmede blir av en del mennesker sett på som idioter. Vi blir stemplet som udugelige, late, arbeidsskye, snylter på samfunnet med å ta i mot uførepensjon. Denne listen kunne ha blitt lengre men jeg velger å stoppe her.
Jeg er rullestolbruker og har mange ganger opplevd at når jeg er med Lene eller søs ut i butikker bruker mennesker å snakke til de som er med meg. De kan si til følget mitt: ”hvordan har hun det i dag” Men hallo, jeg kan svare for meg selv. En gang vi var og handlet inn på Rema ble jeg sittende igjen ved der de har bleier mens Lene løp av gårde for å hente noen varer vi hadde glemt. Da kom det ei dame mot meg, tok ned ei bleiepakke og la den i fanget mitt. Jeg ble forbauset og spurte henne hvorfor for jeg har ikke noe behov for bleier. Da svarte damen tilbake til meg at jeg brukte vel bleier som var funksjonshemmet.  En annen gang satt jeg å leste innholdsfortegnelsen på ei pakke med frokostblanding da ei jente kom bort til meg og sa at slike som meg har vel så dårlige tenner at vi må vel spise suppe eller havregrøt hver dag. Jeg ønsket å vite hvor hun hadde det ifra og hun sa at det viste alle normale mennesker hvordan tennene til funksjonshemmede var. 
 
Jeg vil tilbake til det å bli kalt for lat og snylter på samfunnet. For 2010 har jeg betalt nesten kr 60.000 i skatt (uførepensjon og formue).
Jeg er utdannet sykepleier og fikk bare jobbe 3 uker før livet mitt ble snudd opp ned. Hvis jeg fikk bestemme vil jeg ikke være rullestolbruker, jeg ville ha jobbet som sykepleier og hjulpet mennesker som trenger hjelp i hverdagen til et bedre liv.

Nå jobber jeg som webmaster på ei hjemmeside, jeg fører regnskapet til et mindre firma, jeg hjelper mennesker med å skrive søknader og dokumenter som skal sendes offentlig myndigheter (dette er gratis arbeid) I de sakene jeg ikke har nok fagkunnskap har jeg ei venninne som er jusstudent som hjelper til.
Jeg trener også mye med mål å bli krykkebruker og bli kvitt denne stolen for godt. Jeg vet ikke om det går men man prøve alt.

Så det at jeg er lat, arbeidssky og snylter på samfunnet henger ikke på greip. Men mennesker som oppfører seg som idioter ovenfor funksjonshemmede fortjener ikke å bli kalt noe annet enn idioter.