Marthes-mat blogg

fredag 6. mai 2011

Marthe og Lene i St. Petersburg

Kjære Dagbok
Vi alle reiste i dag tidlig fra Gardermoen i et direktefly til St. Petersburg. Flyturen tok 2 timer. Når vi hadde landet på Pulkovo flyplassen som ligger 2 mil unna byen St. Petersburg. Mor hadde bestilt taxi og vi ble kjørt frem til leilighet der Nadya bor. Hun bor midt i byen.

Etter at vi hadde funnet oss til rette i leiligheten ti Nadya tok vi oss en kort bytur. Jeg fortalte Nadya at jeg ville kjøpe med ny laptop og hun trodde på det. Hun fant frem til en databutikk og vi fikk god hjelp av butikkens ansatte til å finne en god laptop. Når handelen var avsluttet og betalt fortalte jeg til Nadya at denne laptop var en gave fra meg og Lene til henne. Hun holdt på å besvime av glede.  Laptop kostet nesten 45000RUB (7500 NOK). Nadya hadde aldri hatt råd til å kjøpe denne selv med sin lønn på 15000RUB pr mnd.

Jeg har installert laptop med antivirus program pluss noen andre program jeg hadde med meg på hjemmefra. Jeg har lært Nadya hvordan hun skal bruke denne laptop.
 
Nå har vi spist god mat som Nadya har laget til oss i kveld. Tidsforskjellen mellom St. Petersburg og Oslo er 2 timer. Nå er klokken i Oslo 18:30 men her er den 20:30.

Nå skal jeg trene og i kveld vil Nadya hjelpe meg mens Lene vil se på.
Her i leiligheten har de ikke senger men sover på madrasser på gulvet. Nadya sover sammen med de 3 andre jenter på madrasser noe jeg og Lene også må gjøre denne helgen. Badet er stort og fint med 2 dusjer slik at 2 personer kan dusje sammen. Stue og kjøkken er også veldig fint.

I morgen har vi ingen planer hva vi skal bruke dagen til så vi får se hva som hender.