Marthes-mat blogg

torsdag 17. februar 2011

Åpen og Ærlig

Kjære Dagbok
I dag vil jeg fortelle deg om åpenhet og ærlighet. Jeg har fått spørsmål fra mange som leser min Åpne Dagbok på nettet om at jeg skriver veldig personlig. 
 
Far og mor lærte oss (meg og søs) helt fra vi var små at det å være åpen om alt var helt naturlig. Vi ble opplært til og ikke å være sjenerte når vi ikke hadde klær på kroppen også. Far og mor tok oss barna med ut på naturistferier og lærte oss fort at det å sole seg naken er himmelsk godt.

Når vi jentene kom opp i tenårene og kroppen å begynne å forandre seg, var det veldig godt at vi kunne snakke helt åpent med mor og far hvis vi hadde noe vi ville vite. Jeg vet at mange andre ikke tør eller kan gjøre det med sine foreldre, men må lese seg til det selv. Slikt har vi aldri hatt det hjemme hos oss.

Om ærlighet, far og mor fortalte oss barna fra vi var små at det alltid var best å fortelle sannheten uansett hvor ille det kunne høres ut.

Om åpenhet, Lene var ikke så åpen som meg da vi lekte sammen som 10-11 åringer. Jeg har lært henne opp så nå i dag er hun like åpen som meg og søs. Vi kan snakke om alt som omgår oss uten at vi skal bli flaue eller sjenerte.  Jeg har også lært Lene å snakke Russian. Da vi var sykepleiestudenter snakket vi Russian når vi ikke ville at de andre studentene skulle forstå hva vi snakket om.

Jeg liker best å være ærlig og åpen når jeg skriver i denne åpne dagboken. Så får det bli opptil de som leser dagboken å gjøre seg en mening om hva jeg skriver.

Svar til Kristine Olsen
Jeg aksepterer din unnskyldning du har skrevet på min Dagbok og din mail til meg. Jeg gir deg en sjanse for at du kan bevise at du er den snille og greie jenta som du sier du er.
Svar til Erik
Nei, jeg vil ikke fortelle her hva vi gjør når vi koser sammen. Det tilhører mitt privatliv og blir for personlig å dele med alle. Dessuten kan barn lese min Dagbok og jeg ønsker ikke at de skal lese om denne delen av vårt forhold