Marthes-mat blogg

lørdag 24. mars 2012

Assistenter


Kjære Dagbok
Det var noe som Lene leste på facebook som jeg vil skrive om i dag. Hvis en god venninne hjelper den funksjonshemmede i dusjen med intimvask så er hun ikke hennes venn, men assistent.

Det jeg prøver å si at hvis min gode venninne Kristine som også jobber som MPA assistent for meg hjelper med i dusjen og utfører intimvask på meg så er hun ikke min venninne lenger, men assistent. Dette vil også gjelde hvis søs eller mamma skulle hjelpe meg med dette. Da er dem ikke min søs eller mamma lenger.

Noen ganger har jeg vanskelig å se hva slags tankegang disse personene som kan si så mye dumme ting har. Lene har også problem med å tolke dette. Kristine er vel like mye min gode venninne selv om hun noen få ganger har vasket meg mellom beina. Det samme gjelder for søs, mamma og min ektefelle Lene.

Nei denne måten å fremstille dette på blir ingen av oss så kloke på. Hvis jeg av en eller annen grunn ikke skulle klare å utføre intimvask av meg selv så er det en selvfølge at jeg spør den som er med meg i dusjen om å gjøre dette. Kristine er like mye min gode venninne for det.

Jeg trenger hjelp til å vaske ryggen, håret og føttene mine vanligvis. Men noen ganger når jeg har sterke smerter må den som hjelper meg i dusjen ta hele kroppen min. Det syns jeg er greit.

Jeg og Lene har begge lang utdannelse innenfor helse, men enda dette så kan vi ikke forstå hva denne personen mente med det hun skrev.