Marthes-mat blogg

lørdag 28. desember 2013

Julen 2013



Kjære Dagbok
Da er juleaften for denne gangen over. Vi hadde en fantastisk aften med vår familie. Etter mange forberedelser ble aften helt topp med vårt gode samarbeid. Mens resten av familien skulle i kirken ble jeg og Kristine igjen hjemme for å holde maten varm, men Maria nektet å bli med da store søster ikke skulle være med. Så hun hjalp oss med å dekke på bordene slik at alt sto ferdig når de andre kom hjem fra kirken.

Det er plass til 12 personer ved spisestuen så vi jentene satte oss ved stuebordet når middagen skulle spises. Nå hadde vi dekket på kjøkkenbordet med maten så gjestene måtte forsyne seg selv så mye de ville spise. Når middagen og desserten var spist og restene av maten ryddet vekk satt vi oss ned med kaffe / te og annet drikke så plutselig banket det på døra. Jeg ba Maria om å åpne og det gjorde hun. Der sto nissen med 2 sekker med pakker. Maria ble litt redd så hun løp bort til oss. Men fant fort ut at nissen var snill som ga henne mange pakker. Vi hadde fått nabogutten som nisse i år så da slapp noen av gjestene å være nisse.

Jeg syns det er koselig å gi bort gaver til personer som blir så glade for å få akkurat den gaven de har ønsket seg. Jeg fikk mye nyttige gaver bl a noen gavekort jeg kan kjøpe det jeg vil selv. Gavekort er greit å få og gi bort hvis man ikke vet hva man skal gi bort i gave.

Nå er vi i gang med forberedelser i forbindelse med nyttårsaften. Vi skal ha familiemiddagen denne aften også men da blir det med mindre gjester enn som var her på juleaften. Nyttårsaften skal vi spise marinert kalkunbryst, ovnsstekt Salma laks og noe annet. Dette skal inngå i et koldtbord vi er i gang med å lage. All mat skal serveres kald med unntatt av poteter og saus.