Marthes-mat blogg

lørdag 30. november 2013

Julen nærmer seg



Kjære Dagbok
Det blir nok jul i år også, med eller uten snø. Den saken er i alle fall helt sikkert. Vi i huset i ettermiddag har hatt gruppemøte noe vi har vanligvis hver uke. Der deler vi på arbeidsoppgaver over hva vi skal gjøre.  Mine arbeidsoppgaver er å være innkjøpssjef og kokk.  Kristine, Lene og Nadya lager også mat og har ansvaret for rengjøringen. Lille Maria liker å være med meg på kjøkkenet der hun hjelper meg med små arbeidsoppgaver som er tilpasset for henne.

Jeg kunne umulig ha vært klar i hodet da jeg tok på meg å lage jule koldtbord til 50 personer. Men med å gjøre dette vil jeg også vise frem at vi rullestolbrukere faktisk kan mye som mennesker ikke er klar over. Arbeidsplanen for julebordet ble vedtatt på gruppemøte der jeg tar 75% av jobben mens de andre tar 25%. Ettersom det er 2 leiligheter i dette huset vårt må begge kjøkken oppe og nede tas i bruk når vi skal steke stor porsjon ribbe. Den har jeg tenkt å steke dagen før den skal serveres, i tillegg på masse annet god mat som vi skal lage.

Hvert år begynner vi sist i november med å handle inn julegaver for da er prisene rimeligere og vareutvalget stort. Hvis man venter til langt innpå julen så er ikke dette tilfellet. Da må man ha god tid når man skal ut og handle, stå / sitte i lang kø for å få betalt for sine innkjøp, mye mas og osv. Julematen kjøper vi inn 2 uker før jul. Som i fjor så blir det familiemiddag hos oss på juleaften med besøk av julenissen.

Vi kommer til å følge samme arbeidsplan som vi gjorde i fjor. Den 24. desember begynner vi dagen med julefrokost, litt senere på dagen julelunsj og avslutter dagen med julemiddag og julenattmat for dem som vil ha noe å spise litt sent på kvelden.