Marthes-mat blogg

tirsdag 5. februar 2013

Handletur til Svinesund



Kjære Dagbok
Søs og hennes venninne Anne kom opp til oss på fredagskvelden for å være hos oss i helgen. På lørdag var vi alle ute på ski på en eller annen måte. Jeg har slik kjelke med ski under så jeg staver meg frem, fin trening for meg.

Vi jentene i huset i skogen har snakket om å ta en Oslotur med handling på Svinesund for da kan vi få kjøpt mye god mat til en lav pris. Dette bestemte vi oss for på søndag at vi skulle reise sammen med søs tilbake til Oslo i min bil. Kristine var som vanlig sjåfør med meg og Stine i baksetet og Lene der fremme. Rullestolen er brettet sammen så den ligger bak i bilen.

Mandag morgen satte vi kursen mot Svinesund, vi hadde tatt med våre egne nistepakker slik vi bruker når vi er ute på tur + drikke. Da vi kom frem til Svinesund satte i vi gang med å handle det som jeg hadde skrevet opp på handlelisten pluss en del mer ble med hjem. Vi var 3 i bilen som betød at vi kunne ta med 30 kg med matvarer hjem. Selvsagt måtte vi innom systembolaget etter noe ”godt” drikke.

På turen hjem stoppet vi ved et gatekjøkken og kjøpte oss 3 store hamburgere med brød og salat. Disse burgere var virkelig gode. Da vi kom hjem til vår lille leilighet hjemme hos mine foreldre fikk vi maten rett i kjøleskapet før vi fikk av oss klærne og fant veien til sengen der vi sovna i noen timer for vi var blitt slitne etter kjøreturen.

Så nå har vi fylt opp fryseren med mat for en god tid og trenger ikke å handle mer enn småting vi trenger når vi kommer hjem til huset i skogen. Mamma fikk 4 kg med karbonadedeig av meg, vi hadde med oss 15 kg med hjem. God mat til Stine ble også med hjem og mye sjokolade for det var billig.

I dag har jeg og Kristine brukt opp 3 kg med karbonadedeigen og laget mine hamburger spesial med hakket løk, paprika og min hjemmelige krydderblanding. Virkelige gode burgere sier alle som har smakt dem. Resten av deigen skal i fryseren til vi trenger den igjen. Nå vi kommer hjem skal vi til helgen steke den fine steken vi fikk kjøpt som kan brukes til middag og pålegg.

Vi reiser nordover til huset i skogen på torsdagsettermiddag og i mellomtiden skal vi kose oss her i Oslo.