Marthes-mat blogg

mandag 3. desember 2012

Lage enkel og billige middager



Kjære Dagbok
Det hender jeg får spørsmål om hvordan jeg lager enkel og billige middager eller om jeg kjøper ferdige middagsretter i butikken ettersom jeg er funksjonshemmet. Alle som kjenner meg vet at jeg lager maten min opp fra grunnet til ferdig produkt.

Her i huset i skogen er det meg, Lene, Kristine og Nadya som deler huset. Men det å lage mat er mitt område, men jeg får hjelp av Lene eller Kristine hvis jeg ber om det.

Noen få ganger har vi brukt ferdig mat fra Fjordland, men det er også veldig sjelden vi gjør det. Ferdig mat eller halvfabrikata fra butikk kan innholde stoffer og produkter som er usunn for en kropp og jeg syns også at mye av dette er rådyrt å kjøpe inn når 4 personer skal ha middag nesten hver dag.

Så derfor lager jeg alltid store porsjoner med middagsmat som vi fryser ned i plastesker som er lett å tå opp igjen. Mye billigere og bedre mat blir det også. Nedenfor skal jeg skrive et eksempel på en av mine oppskrifter.

Dette er veldig enkelt å lage:
Lapskaus (10 Liter kjele)
I lapskaus kan du ha i det du vil selv, jeg bruker poteter, gulrøtter, purre, kålrot, seleri, store gule løk, Toro blokker grønnsaksbuljong. Alt dette blir vasket og skrellet fjernet, så delt opp i små biter (terninger) og helt over i kjelen. Ha i vann så det dekker grønnsakene. Ha i sukkerkolør hvis du vil at lapskausen skal ha brun farge. La alt koke på middels varme til det er ferdig. Men 10 min før alt er ferdig tilsetter du f eks biter av kjøttkaker, medisterkaker, pølser eller stekt kjøttdeig i kjelen og kok alt sammen til alt er mykt. Husk å røre om i kjelen mange ganger så det ikke brenner seg fast i bunnen.  Smak til med salt og pepper hvis du liker det. Her har du mange billige og meget gode middager til en lav sum.

Husk å avkjøl hele kjelen får du fyller opp middagen i bokser som du setter i fryseren til senere. Når du tar opp igjen disse boksene kan du også varme opp maten i microovn eller i en kjele.

God middag.