Marthes-mat blogg

tirsdag 25. desember 2012

Juleaften 2012



Kjære Dagbok
Dette begynte på lille juleaften når min familie kom oppover til oss. Da det ringte på døra rundt kl 17:00 ba jeg Kristine om å åpne noe hun gjorde. Det neste vi hører er et jubelrop for der sto hennes far, hans nye kone og lille søster på 6 år. Kristine var høyt oppe i skyvene og der har hun vært nå nesten hele tiden. Jeg viste om at han skulle komme men vi ble enige om at vi skulle overraske Kristine med å ikke fortelle henne det.

På juleaften morgen serverte vi julefrokost til alle gjester i huset. Mamma og søs laget dette sammen. Julemiddagen ble laget av meg og Kristine vi var 15 personer til middagen. Dette spiste vi: Ribbe, medisterpølse, innmatpølse, surkål, rødkål, grønne erter, rosenkål, poteter, pinnekjøtt, kald skinkestek med varm saus, moltekrem og jordbærkrem til dessert.
Drikke. Akevitt, øl og alkoholfrie drikke

Moltekrem og jordbærkrem laget mamma og søs slik at vi skulle slippe dette. Alle var så fornøyd med middagen de fikk. Mye arbeid men resultatet ble glimrende. Jeg spiste nok litt for mye for jeg ble trøtt etterpå. Det ble igjen mye mat så vi har spist av den i dag også. Det som ble igjen i dag har vi delt opp i terninger, pakket ned i bokser i fryseren som vi skal bruke til å lage lapskaus senere….

Etter middagen var det åpning av julegaver og jeg fikk mye nyttige gaver. Lene skulle ha nattvakt så hun reiste kl 21:00 og da krøp jeg til køys for jeg var så sliten og trøtt. Nadya kom inn til meg da jeg lå i sengen og masserte meg på ryggen og nedover så jeg sovna fort den kvelden.

Vi har slappet av i hele dag, vel nesten alle for Kristine har vært opptatt med å leke med lille søsteren sin. Kristine har fri fra MPA jobben sin når mamma og søs er her, da hjelper dem meg hvis jeg skulle trenge det.

Nå begynner det å nærme seg treningstid for meg og det må gjøres selv om det er jul. I dag skal kona til Kristines far hjelpe meg med treningen for hun er utdannet fysioterapeut så kanskje jeg lærer noen nye øvelser jeg kan gjøre. Etter trening er det rett i badstuen og dusjen før jeg kryper til køys. Jeg har laget en plasteske med nattmat til meg som jeg skal spise på sengen med varm te. Lene skal på jobb også i kveld så Stine (katten) min får hele lenes side av sengen å sove på i natt.

Kristine skal fortelle om juleaften i sin egen blogg i løpet av julen.