Marthes-mat blogg

tirsdag 31. juli 2012

Arbeide i haven


Kjære Dagbok
Når man sitter i rullestol er det forventet at man ikke er i stand til å arbeide i haven. Men da kjenner du ikke meg, jeg er som kjent både vrang og egen så det jeg bestemmer meg for å gjøre bruker jeg også få til. Etter mye trening er jeg sterk i overkroppen, armene og hendene.

Søndag og mandag malte jeg vår veranda hjemme, rekkverk kunne jeg gjøre fra stolen min men gulvet ble malt med meg krabbene rundt. Det var sikkert et underlig syn å se på, men det bryr jeg meg ikke noe om.

Det samme gjelder når jeg vedlikeholder blomsterbedene, da heiser jeg meg ned på gresset og sitter der mens jeg planter blomster eller fjerner ugress. Dette er fin trening og god medisin for kroppen min. Til høsten skal jeg også være med å plukke inn bærene vi har i haven slik som rips, solbær, stikkelsbær og bringebær. Eplene må jentene få ned for det klarer ikke jeg alene. Noe skal vi beholde selv, men mesteparten blir nok levert til en gardsbutikk der vi får tilbake ferdige produkter.

Til neste sommer har vi planer om å ta ca 10-15 kvm av haven og plante jordbær planter. En snill mann som bor nede i veien her har lovet å hjelpe oss med det. Han foreslo at vi bygget et lite drivhus som jeg kunne holde ha bl a jordbær, tomatplanter + mye mer inni. Tanken frister oss så det er nok en stor mulighet at vi bygger.

Vår nærmeste nabo er skogen og jeg føler meg mye bedre i form bare det å få være ute i haven og naturen enn å bo i Oslo med en liten have rundt seg. Dette er rene paradiset for oss jentene.