Marthes-mat blogg

onsdag 22. mai 2013

Rapport fra Huset i Skogen



Kjære Dagbok
Vi kjørte hjem på onsdag 15 for vi hadde ikke noe lyst å feire 17 mai i Oslo. Da var det mye bedre å være her ute i naturen. Jeg og Kristine i min bil kjørte direkte hjem, mens Lene Christine og Nadya kjørte om Hønefoss fordi dem skulle innom en butikk der og handle inn noe utstyr til leiligheten til Nadya og Kristine har her hos oss nede i kjelleren.

Mamma var med oss oppover og pappa kom etter på fredagskvelden da han hadde vakt 17 mai dagtid. I pinsen testet vi vår nye kule grill med å lage mye god grillmat. Kristine har fått jobben som grill kokk sjefen når vi griller nå. Vi har også en elektrisk grill vi bruker på dager med regn. Vi har tak over halve verandaen så vi kan sitte der hvis det ikke er for kjørlig ute. Men vi har snakket om å teste om vi kan bruke kullgrillen under dette taket når vi skal grille til helgen.

Mamma og pappa reiste hjem til Oslo på søndag etter lunsj. Nå som det var vært sol og varmt vær har vi jentene solt oss toppløse og nakne ute på verandaen. Her vi bor kan ingen se inn på vår veranda, men det kan stå noen å titte på oss i skogen men det vet vi ikke. Men det bryr vi oss ikke noe om heller.

Her ei natt hadde vi et vannvittig kraftig tordenvær. Kristine kom inntil meg og Lene og vekket oss for hun var livredd. Så jeg ble med henne ut i stuen og vi satte oss tett sammen i sofaen til det verste hadde gitt seg. Ikke så lett for Kristine når hun er så vettskremt for torden og da må jeg gi min støtte og omsorg for henne når hun har det vanskelig. Snille Kristine som hjelper meg selv om hun har fridag om jeg skulle trenge hjelp til noe jeg skulle ha gjort.

I dag har vi hatt vår ukentlige bake dag,  Vi har baket 80 grove rundstykker og 8 brød. Hjemme bakt smaker så mye bedre enn kjøpe produkter. Men noen ganger må vi kjøpe brød når vi spiser for mye så bake lageret blir tomt før vi har baket på nytt.

Vi skal ut på vår ukentlige handletur i morgen så vi kan ta lang helg denne helgen. Vanligvis handler vi på fredager  men syns det blir så mye mas slik like før helgen hvis vi kjøper mat som trenger mye arbeid for å kunne spises. Handlelisten er under produksjon nå  så vi husker hva som skal bli med hjem. Jeg og Kristine deler handlelisten mellom oss så vi ikke løper  / ruller oppå hverandre når vi fyller opp handlekurven.