Marthes-mat blogg

onsdag 23. desember 2015

Familieselskap på juleaften



Kjære Dagbok
Julen hos oss blir hele familie og noen venner samlet til julemiddag hjemme hos oss i huset i skogen. I år blir vi 25 voksne og barn til middagen. Vi skal ha tradisjonell mat som ribbe, medisterpølse, røkt pølse, innmat pølse, skinkestek, pinnekjøtt, medisterkaker, mandelpoteter, rødkål, surkål, grønnsakblanding, god saus. Dessert blir krem med molte og iskake for dem som vil ha det.

I år har vi fordelt arbeidsoppgavene mellom oss og vi lager så mye mat som tilsvarer mat til 35 personer så vi er sikre på at det blir nok til alle. Alle voksne bestemte i fjor at de vil betale kr 250 for mat og drikke slik at vi ikke blir sittende igjen med alle utgiftene.

Gjestene er på vei inn hos oss, i går kveld kom min onkel, tante og deres 2 adoptivbarn fra Moskva til oss. I ettermiddag kom mamma, pappa og Anders. I morgen kommer Lenes familie og noen venner vi har invitert som sitter alene på juleaften. Vi skal også ha julenisse og det blir samme person som i fjor, en som ikke deltar på familiemiddagen.

De som er i huset blir med på julefrokosten og julelunsjen i morgen. Nesten alle i huset skal i kirken mens jeg, Kristine og Vera blir hjemme for å se etter maten mens de andre er i kirken. Julemiddagen er planlagt til kl 17:00 slik at vi er ferdige til julenissen banker på kl 19:30

Vi har baket 6 slag julekaker og mamma kom med sjokoladekake og eplekake i dag som skal serveres etter julemiddagen.
Selv om det er slitsomt for oss med å forberede alt til julen er vi også meget glade for at familiene våres vil feire aftenen sammen med oss.

Nyttårsaften skal jeg komme tilbake til senere.

Da vil jeg få ønske alle mine lesere av min åpne dagbok en riktig god juleaften.