Marthes-mat blogg

fredag 30. mai 2014

Uten en tråd i solen

Kjære Dagbok
Her vi bor har vi skogen som nabo, huset i skogen som vi kaller det. Nå som det har vært så deilig varmt vær har vi ligget, sittet eller opphold for det i meste i solen i Evas drakt. Det er så herlig å kunne gjøre det. Alle jentene her i kollektivet er enige om at skal man sole eller bade skal dette skje naken.  Men vi har alltid handkle eller tynt teppe i nærheten i tilfelle vi skulle få besøk uanmeldt.

Jeg og Kristine med Maria på slep har i dag fått plantet i blomsterbedene ved veranda og utenfor stuevinduet. Vi har også fått plantet i blomsterkassene i haven og på rekkverket på verandaen. Vi har innom gartneri i dag på vår handletur og kjøpte inn planter. Blomsterløken fra i fjor holder på å komme opp igjen.

Kjøkken haven skal vi ta i morgen, der skal vi plante sukkererter, Vi plantet 20 stk jordbærplanter der i fjor som vi håper skal gi bær i år. Vi har også 12 stk gressløksplanter der som vi har alt klippet ned 2 ganger alt i år. Gressløken blir klippet opp og lagt i fryseskapet.

Syltetøy og saft er noe vi sjelden kjøper i butikk da vi bruker råvarene i har i haven til å lage dette selv. Mye bedre blir det også, så vet vi hva vi også spiser når vi har laget det selv.

I fjor høst var vi heldige som fikk 10 liter tyttebær, 5 liter molte og 5 liter blåbær av min søster. Vi håper selvsagt på at vi er like heldige i år også men hvis ikke får vi hente dette selv i naturen.

Jeg sitter her ute på verandaen og skriver i dagboken min, her er det virkelig varmt så når jeg er ferdig med å skrive skal jeg ta meg en lang dusj for å få avkjølt meg litt. Kristine og Lene holder på inne på kjøkkenet med å forberede middagen i dag som skal bestå av eggrøre, røkt laks, spekemat, rømme, salat, potetsalat og sikkert noe mer. Vi hadde tenkt å grille i dag men venter med det til i morgen ettermiddag. Kan ikke si at noen av oss hadde lyst på varm grillmat i ettermiddag til middag.

Etter vi har spist har Lene planer om å ta ut gressklipperen å få klippet gresset i haven og rundt huset. Kristine sa hun kunne ta halvparten hvis Lene ble for varm for det. De 2 andre jentene her har akkurat kommet hjem fra en joggetur i skogen og skal dusje bare de har fått i seg noe næring. Nå er middagen klar på bordet i haven så da får jeg avslutte og rulle bort til dem andre før dem spiser opp all maten.