Marthes-mat blogg

lørdag 14. september 2013

Høsten er vakker



Kjære Dagbok
Sommeren er slutt for i år og høsten har kommet. Høstens farger er like vakre som resten av året. Men for vår del er ikke sommeren med sol og varme helt slutt for i år. Vi har planlagt en ukes ferie i Spania når det blir høstferie på skolen så Maria også kan få bli med.

Snart er det tid for å høste ned alle eplene våre, pakke dem i esker og kjøre dem til en bonde som leverer dem videre på pressing så vi får tilbake epledrikke, saft og syltetøy. Vi må betale litt i mellomlegg

Når vi har en ledig stund lager vi oss nistepakke og tevann og tar en tur langt inn skogen / naturen. Vi vil lære Maria hvor vakker naturen er ettersom hun før kom til oss bodde i en by kommune. Vi ser det på henne at hun liker å være i naturen sammen med oss.

I ettermiddag er Maria invitert på bursdag hos ei jente i hennes klasse. Vi er veldig glade for at hun ble akseptert så fort og har fått seg så mange gode venner.

I går kjøpte jeg inn 15 kg med hodekål ettersom prisen har blitt så lav, er i gang med å lage hjemmelaget surkål som når den er ferdig skal i fryseskapet. Vurderer om vi skal kjøpe mer kål på mandag for vi bruker en del surkål til middagsmaten hvis vi ikke har grønnsaker til.

Jeg og Kristine har laget kabaret og rekesalat i dag tidlig. Vi holder å lage oss et lite koldtbord til i kveld som vi alle her i huset skal kose oss med mens vi ser på tv eller film.  Bake dag hadde vi på torsdag så nesten hele koldtbordet vil bestå av hjemmelaget mat.

Jeg merker det på kroppen at temperaturen synker nedover, har vondt i leddene og ryggen når jeg har sittet for lenge i min rullestol. Da er det bare å komme seg over i en god stol eller sofaen. Jeg trenger ikke hjelp til å forflytte meg selv, det klarer jeg fint alene. Jeg er sterk i overkroppen etter min faste treningsplan jeg følger hver kveld utenom i helgen. Da tar jeg fri fra treningen.