Marthes-mat blogg

onsdag 1. februar 2012

Migrene

Kjære Dagbok
Migrene er en hodepine sykdom som gjør veldig vondt når den først har bestemt seg for å slå til. Man kan aldri gardere seg mot denne sykdom 100% heller selv om man bruker forebyggende medisiner hver dag.

Migrene er en kronisk sykdom preget av anfall med kraftig hodepine med varighet opp til 3-6 dager. Migrene er karakterisert ved at hodepinen er ensidig og fulgt av flere symptomer som for eksempel lys- og lydskyhet, aura (diverse synsforstyrrelser), kvalme og oppkast.

Det er enkelte mat og drikke jeg må holde meg unna for å minske sjansen til at jeg får migrene. Fastlegen min sier at jeg må holde meg unna mat med mye saltinnhold og rødvin. Ikke alltid klarer jeg dette og som oftest går det bra men det gjorde det ikke i går ettermiddag.

Kristine ville ha lettsaltet stekt flesk til middag og jeg som også hadde lyst på det spiste en liten bit, men det skulle jeg ikke ha gjort. Ca 1 time etterpå fikk jeg migrene og da bruker jeg først å ta en akutt tablett for at det ikke skal utløse Aura. Men i går nyttet ikke det. Jeg krøp fort opp i sengen og trakk dynen over hodet og lå der å slappet av mens jeg hørte på lydbok. Jeg spiste 1 sterk smertestillende tablett så jeg fikk sove av meg det verste av migrenen. Migrene er så ubehagelig å få og jeg blir satt helt ut i noen dager før jeg er meg selv igjen.

Jeg er så glad for at jeg har Kristine hos meg, hun er så hjelpsom og hun hjelper meg på alle måter når jeg er slått ut som nå av migrene. Da jeg våknet igjen etter noen timer hadde Kristine laget noen skiver med tomat og agurk til meg som hun ville jeg skulle spise. Det hjelper å spise noen skiver etter å hatt migrene med Aura og drikke mye vann. Men når anfallet holder på skal man ikke spise eller drikke noe i tilfelle anfallet er så sterkt at man blir borte i noen minutter.

I dag har ikke jeg vært noe virksom, har nesten hele dag ligget under dynen og slappet av pga av sterke hodesmerter. Men jeg har i alle fall fått i meg noe mat og drukket en del te så jeg kjenner så at jeg begynner å bli noenlunde god igjen i hode.

Jeg fikk migrene sykdommen etter ulykken som gjorde at jeg fikk hjul som mine ben.