Marthes-mat blogg

torsdag 9. februar 2012

Mamma kom i går

Kjære Dagbok
Mamma kom med toget fra Oslo i går. Jeg og Kristine hentet henne på togstasjonen. Etterpå handlet vi på Mega og Rema. Vi må på Mega etter nygrillet varme kyllinger men det andre ville mamma handle på Rema for det var billigere der. Vi handlet inn mye grønnsaker og frukt.

I dag har jeg og Mamma laget en ny 15 liters kjele med lapskaus som inneholder mye grønnsaker, poteter, kjøttkaker, pølser og kokt kjøtt. Vi spiste dette til middag i dag og men Lene som sover om dagen pga av nattvakt fikk sin middag servert på sengen av meg i ettermiddag.

Nå har jeg pakket ned lapskausen i porsjonspakker og satt de fleste i fryseskapet, men 2 pk står i kjøleskapet til senere bruk i kveld. Lene ville ha med seg 1 pk på jobben i natt som hun varmer opp i mikro ovnen.

I kveld etter jeg er ferdig med trening, badstue og dusj skal vi spise grillet kylling med mammas hemmelige dressing til. Kristine skal varme kyllingen i stekeovnen mens mamma hjelper meg med å gjøre treningsøvelsene riktig. Mamma liker å ta badstue med meg og de andre jentene her i huset, men i kveld etter å ha varmet opp kroppen min i badstue klarer jeg selv å ta en enkel dusj med noe mindre bistand. Men mamma skal få vaske meg i håret og ryggen for det klarer jeg ikke selv.

Mamma skal være hos oss ei ukes tid på vinterferie. Vi jentene syns det er så koselig at hun vil være hos oss og hjelpe oss i huset. Hvis skogs veien er ryddet for snø skal jeg, Kristine og mamma på tur i naturen på lørdag. Da tar vi med oss niste og varme te som vi koser oss med et sted inne i skogen.

Men mamma er også slik at hun ikke kommer til meg for å bestemme hva jeg skal gjøre. Hun sier jeg er voksen nok til å bestemme over mitt eget liv og vil ikke blande seg inn uten at jeg ber henne om det.

Mamma har også blitt glad i Kristine og behandler henne på samme måte som med meg, Lene og søs.