Marthes-mat blogg

søndag 29. januar 2012

Helge kos med venner

Kjære Dagbok
Denne helgen har vi kun koset oss, vi har ikke gjort noe fornuftig. Vi har sittet eller ligget på sofaen og sett på tv, dvd filmer, lest, hørt på musikk eller lydbøker. Helt avslappet liv her i huset i skogen.

Nadya kom oppover med toget på fredagskvelden etter jobben og hun reiste tilbake til Oslo med toget i dag. Kristine var litt lei seg når kjæresten måtte reise igjen men Nadya kommer tilbake neste helg.

Lene skal jobbe her i området i denne 2 ukers perioden og det betyr at vi kan være her i nye 4 uker. Det syns jeg og Kristine er kjempebra.

Den lørdagsmiddagen jeg satte Kristine til å lage ble veldig god. Hun stekte skinkestek, laget saus, kokte poteter og grønnsaker. Hun var også veldig fornøyd selv og det er det viktigste at man er.

Lørdagskvelden var vi alle 4 jentene invitert hjem til Lenes far og samboer på god mat. Vi fikk snitter laget av roastbiff, remulade, eggrøre m/ laks og diverse annet pålegg. Jeg tror jeg spiste litt for mye. Vi fikk også te og vin til maten. Kristine var sjåfør så da kunne Lene ta seg noen glass til maten. Jeg foretrakk te men smakte litt på den hjemmelagde vinen som var kjempegod.

Jeg vurderer om jeg skal kjøpe noen slike pakker med råvarer for å lage min egen vin for hjemmelaget vin er mye bedre enn den som kjøpes på vinmonopolet. Da trenger jeg også noen store plastkanner men det kan kjøpes i jernvare. Dette skal jeg sjekke opp neste gang jeg og Kristine er ute på handletur.

I morgen skal jeg bake 50 stk grove rundstykker og 3 stk brød. Dette er noe vi spiser opp på 1 uke.  Å kjøpe brød i butikken er noe jeg må gjøre når det hjemmelagde er tomt eller at jeg ikke er i stand til å bake noe. Jeg tenkte også å bake noen med julekake for det er godt med smør på ei slik skive å spise.

Nå er det snart på tide å starte opp med hjemmetreningen igjen. Kristine blir med meg inn på trimrommet og hjelper meg slik at jeg får gjort mine øvelser på riktig måte. Etter treningen er det rett i badstuen å få varme på kroppen og jeg avslutter det hele med en varm dusj.