Marthes-mat blogg

torsdag 8. desember 2011

Baktale


Kjære Dagbok
Jeg har ved flere anledninger vært vitne til at noen som tror de er så mye bedre enn andre sitter på åpen chat og baktaler sine venner og kjærester. Det hender når jeg har god tid at jeg følger litt med på hva som foregår på de ulike chat stedene på nettet.

Jeg syns dette er helt forferdelig at noen kan være så simple å gjøre dette. Noen personer som baktaler forteller helt åpenlyst navn og tlf på det vedkommende snakker om.

En del av denne baktalingen rettes mye inn på sex når 2 jenter eller 2 gutter sitter å chatter sammen. Jeg har sittet å lest at jenter snakker helt åpent med navn på sin partner at han har er så liten der nede. Hvordan kan dette jenta tro at gutten hennes vil ha noe mer med henne å gjøre den dagen han får vite hva hun har gjort mot han. Det samme gjelder gutter som snakker om brystene til sine kjærester. Disse burde vite bedre at forhold basert kun på sex ikke har lang levetid.

Noen ganger når jeg ser at de nevner navn på noen av mine bekjente eller venner, klarer jeg ikke å sitte stille. Da synger jeg ut til dem og forteller dem hva jeg mener om deres måte å behandle kjæresten eller sine venner på. Men som oftest blir de bare sinte for at jeg bryr meg om mine bekjente og venner på en måte som dem ikke liker.

Et lite sandkorn kan ende opp som en stor ørken i denne baktale prosessen. Og for den som dette rammer kan utfalle ende tragisk. Noen ganger så tragisk at vedkommende tar sitt eget liv.

Derfor bør alle gjøre sitt beste for at å det baktale andre ikke skjer. Hvis noen prøver å starte baktale må vi som er tilstede med en gang gripe inn å prøve å stoppe denne ukulturen. Det å baktale kommer mest av misunnelse og sjalusi.