Marthes-mat blogg

tirsdag 8. november 2011

Lage god mat

Kjære Dagbok
Når jeg skal lage middag liker jeg å gjøre det fra bunnen og opp til ferdig produkt. Det er ikke vanskelig å gjøre det men det tar nok lengre tid enn å bruke ferdig produkt.

Jeg liker å handle i butikker som har ferskvare disk så jeg kan se hva jeg kjøper. Dette gjelder fisk og kjøttprodukter.  Å lage god mat må man også ha gode råstoffer for å gjøre det.

Jeg har også laget meg mitt eget spesial krydder jeg bruker i maten jeg lager. Det eneste ferdig produktet jeg kjøper er fiskeboller i de grønne boksene. Her lages hvit saus fra bunnen.

Når jeg lager vegetarsuppe, lapskaus og ertesuppe lager en stor kjele for da fryser jeg ned porsjonspakker som jeg tar opp igjen senere. Dette brukes når jeg ikke har tid til å bruke lang tid på middagen.

Når jeg skal lage kjøttkaker og karbonader blir dette laget av karbonadedeig. Jeg liker å vite hva jeg spiser og i ferdig mat kan det være tilsatt produkter som jeg ikke kan spise. Så det beste for full kontroll hva jeg skal spise er å lage maten fra bunnen og opp.

Nå bruker vi mye vegetarmat for det er sunt og veldig godt. Salater og vegetarburgere som jeg kjøper i helsekost blir det brukt mye av. Men jeg er nok ikke bedre enn andre for noen ganger kjøper også vi ferdig produkter hvis vi ser noe vi har lyst på. Men det hender ikke så ofte.

Til nesten hver middag har jeg laget min egen salatblanding for disse frosne grønnsakene bruker vi ikke. Da er det mye bedre å koke sine egne grønnsaker for dem har mye bedre smak og mye sunnere for kroppen.

Hver torsdag baker jeg 30 stk rundstykker som vi spiser opp i løpe av uken.

Hvis du ikke er vant til å lage mat fra grunnen og opp, begynn med noen enkle oppskrifter for å teste det ut. Du vil fort forstå at denne maten smaker mye bedre enn f eks boksmat rett fra butikk.