Marthes-mat blogg

torsdag 10. november 2011

Ei kjempeglad jente


Kjære Dagbok
I dag vil jeg fortelle deg om Kristine, min MPA assistent. Hun er så kjempeglad om dagen at hun nesten danser på skyene hvis hun hadde kunnet gjøre det..

Da ønsker du å vite hvorfor Kristine er så kjempeglad? Det skal jeg fortelle deg nå.

Faren til Kristine arbeider i en statsbedrift som medfører at han reiser mye utenlands. Han bruker å være hjemme bare 3-4 ganger pr år hos familien sin. Kristines mor er ikke det jeg vil kalle en god mor så jeg kan forstå at mannen hennes velger å holde seg unna.

Denne julen skal Kristine feire sammen med oss i huset vårt. Moren hennes arbeider på juleaften og da ender det opp med at Kristine må feire juleaften og mesteparten av julen alene hjemme for broren feirer sammen med sin kjærestes familie.

Jeg fikk en ide som jeg mente ville glede Kristine, men hun var litt redd for å sette min ide ut i livet så jeg var nødt til å gi henne et ”spark” i rumpa for å få henne til å gjøre et forsøk.
Min ide var at Kristine skulle ringe eller sende mail til faren sin og si at hun ville feire jul sammen med han i sitt nye hjem. Vel. Hun ringte faren etter å ha hatt seg en lang tenkepause.

Etter telefonsamtalen kom hun skuffet tilbake til stuen til oss og sa at faren hadde sagt nei til å komme hjem til juleaften. Jeg ba henne ringe en gang til å invitere han hjem til oss på julemiddag. Kristine gjorde det og hun som kom tilbake til oss i stuen var kjempeglad. Faren hadde trodd at Kristine mente hjemmet der hun bodde sammen med moren da han sa nei. Men i denne telefonsamtale hadde Kristine fortalt at hun har flyttet sammen med 2 gode venninner og at hun arbeider som MPA assistent for meg.

Så den 23. desember lander faren på Gardermoen med fly fra Miami og jeg skal selvsagt bli med Kristine når hun møter faren sin og tar han med oss til huset vårt på Lillehammer. Det er 5 års siden at faren var hjemme på juleaften sist.

Da Kristine fortalte sin mor om dette i går ble det ubehagelig for henne. Kristine har blitt nektet å komme hjem til moren sin til hun kom over på bedre tanker og kuttet ut all kontakt med faren sin.

Kristine er tross alt 25 år gammel og må selv få bestemme hva hun gjør med sitt eget liv og hvem hun ønsker kontakt med.