Marthes-mat blogg

onsdag 2. februar 2011

Onsdag 02.02..2011 Behandlingsdag

Kjære Dagbok
I dag har jeg igjen vært på behandling hos fysioterapauten (FA). Espen kom og hentet meg som avtalt og kjørte meg ned til FA. Inne på behandlingen rommet skjedde det som bruker å skje, eller som Politiet sier "ren rutine"

Første gangen jeg skulle ha behandling hos FA hadde jeg på meg bh og truse, men dette kom bare i veien så FA ville vite om jeg var sjenert, noe jeg ikke er, så FA ville jeg skulle kle av meg alt sammen men jeg kunne ha et pledd over meg.

Hun FA som jeg bruker var syk i dag og jeg skulle få behandling av en mann som så ut å være i  50 årene. FA spurte meg om Espen måtte være tilstede eller om det var ok at han forlot rommet mens behandlingen foregikk. Jeg ble livredd, jeg ville ikke være naken alene med en fremmed mann så jeg sa at Espen bli her.

Første del av behandling gikk som normalt, men da jeg skulle legge meg på ryggen, tok FA mine hender og dro meg opp i sitte stilling. Pleddet jeg hadde over meg gled ned på gulvet. FA sa han skulle vise meg trening jeg skulle gjøre hjemme. FA sto bak meg og klemte meg fremover mens jeg skal prøve å ta i føttene mine. Det gjorde veldig vondt i ryggen min. FA sa jeg skulle gjøre dette 2 ganger pr dag x 10 øvelser.

Etterpå ble jeg lagt over på venstre side, venstre ben ble lagt under høyre ben. Jeg fikk også ei stor pute mellom beina så jeg skulle ligge stødig. Så begynte FA med å massere / klemme meg fra høyre underarm / ryggen og fortsatte helt ned til tærne. Dette holdt FA på med i rundt 15 min. Det føltes som FA prøvde å klemme ryggen min inn i maven min, veldig vondt.

Tilslutt ble jeg lagt på ryggen igjen og FA begynte å heise opp høyre ben opp i luften for å se hvor langt før det gjorde vondt. Men det kom ikke så høyt før smertene meldte sin ankomst.

Så var behandlingstimen slutt, så var det på igjen med joggedressen og Espen kjørte meg hjem. Espen sa på turen hjem at han var sulten og skulle rett hjem å spise så sove for han skulle på nattvakt kl 22:00 i kveld. Jeg sa til han at jeg skulle lage karbonade smørbrød med egg til han så han slapp å spise når han kom hjem. Slik ble det.

Når Espen hadde reist fra meg var jeg trøtt og sliten i kroppen etter møte hos FA så jeg tenkte jeg skulle legge meg å slappe av. Men Marthe-mor sovna hun, vaknet ikke igjen før kl 14:00,

Varme hjelper mot smerter, så i kveld skal Lene få sprute på meg varmt vann i dusjen. Det er mye bedre metode enn å spise masse smertestillende tabletter. Vi har ei liten badstue ved siden av badet men den står bare på i helgen. Hadde den stått på nå skulle jeg ha satt meg der inne en god stund.

Lene har kommet hjem fra jobben på sykehuset, jeg hadde som vanlig laget middag, så nå ligger hun på sofaen og ser på tv.