Marthes-mat blogg

mandag 24. april 2017

Ut på tur



Kjære Dagbok
Torsdagsettermiddag kjørte jeg, Lene og tvillingene innover til Bærum til leiligheten vi har hjemme hos mine foreldre. Barna er liker å være hos mormor og morfar. Vi stoppet underveis for å spise middag og da vi kom frem til Bærum holdt mamma på å lage vegetarsuppe og da satte barna seg ved kjøkkenbordet for å spise middag nr 2.

Fredag var vi på handletur til Svinesund der vi handlet inn mat og mye annet. Vi har begynt med å kjøre en tur pr måned for å handle det vi trenger i Sverige for det sparer vi fort kr 3000 på en slik tur mot de norske prisene. Vi tar ikke slike turer bare for å spare penger men barna liker godt å være med på lange turer og selvsagt det med besøk i Bærum er noe vi alle liker.

Barna er det ikke noe mas eller problem med når de sitter i baksete på bilen. De ser på film, leser, hører på musikk eller sover.

Når vi kom tilbake til Bærum etter svensketuren ut på ettermiddag var vi alle litt trøtte og slitne så vi sovnet fort i noen timer etter vi hadde spist litt. Kveldsmaten hadde pappa laget til oss, gryterett som ble spist med brødstykker.

Etter lunsj på lørdag kjørte vi nordover igjen med stopp for middag og for at sjåføren skulle få slappe av. Da vi kom hjem til kollektivet ble vi møtt av Maria og Victoria som kom løpende mot oss og for å gi tvillingene massevis av klemmer. Skulle nesten tro at vi hadde vært borte i lang stund på barna. KJ og barna hjalp så godt de kunne med å få inn i huset alt vi hadde i bilen.

KJ hadde laget noen store fat med rundstykker med godt pålegg hvis vi var sultne etter kjøreturen. Barna tok med seg det ene fatet og te kanne og forsvant inn i Lykkebo for de skulle ha et av sine hemmelige møter som de kaller det. Jeg for min del rullet bort til køya der Stine lå og ventet på meg, kom meg opp i køya og fikk fort Stine på armen og der sovnet vi begge to.

Da jeg våknet hadde Lene og KJ laget en stor gryte med hjemmelaget tomatsuppe og alle 4 barna satt rundt kjøkkenbordet for å spise kveldsmaten hos oss denne kvelden. Jeg kom meg fort opp og rullet bort til kjøkkenbordet for spise suppe med brødstykke med smør.

Søndag var det en dag som ble brukt som hviledag. Barna fikk frokost på køya slik vi bruker på fridager og i helgene. Barna leverer ei liste til meg som står hva de ønsker å spise til frokosten når de får den på køya.