Marthes-mat blogg

fredag 12. august 2011

Min offentlige dagbok

Kjære Dagbok
Mange har lurt på hvorfor jeg har valgt å skrive min dagbok åpent på nettet så alle som vil kan lese den. Vel, jeg fikk den ideen i januar at jeg ville fortelle hvordan livet mitt som funksjonshemmet i rullestol er i dagelig livet.

Til å begynne med kunne de som leste min dagbok skrive en kommentar, men noen klarte ikke å oppføre seg pent og jeg ble kalt mange veldig stygge ord så etter å ha tatt en vurdering stengte jeg dette feltet for godt.

De som leser min dagbok må huske på at det er mitt liv jeg skriver om, hvordan jeg har det og mine drømmer for mitt liv. Om jeg lever sammen med ei jente som kjærest og forlovede, burde ikke ha noe betydning for andre enn meg selv.

En kristen mann skrev til meg og sa han skulle be for meg slik at jeg kunne bli ”normal” og gifte meg med en mann og leve et normalt liv.
Jeg vet ikke hva han mener med et normalt liv, men jeg føler at jeg lever normalt slik jeg liker det. Det er mitt liv så jeg må vel få bestemme selv hvem jeg deler mitt liv og seng med. Jeg vil gjerne fortelle at verken jeg eller min kjærest Lene er lesbiske, vi er bifile jenter som har valgt å leve sammen, kanskje for resten av vårt liv.

Lene hadde et valg da jeg ble rullestolbruker, hun kunne ha forlatt meg, men det gjorde hun ikke. Hun ble hos meg enda hun viste at jeg ville trenge en del hjelp fra henne i den første farsen som funksjonshemmet.

Mine foreldre og min søster sier at kjærligheten mellom meg og Lene Christine er veldig sterk og kommer aldri til å kunne brytes sammen.

Jeg har valgt å benytte meg av privat BPA tjeneste. Det betyr at jeg har 2 gode venner som hjelper meg med praktiske oppgaver. Disse er Kristine og Espen. De jobber for meg ca 6 timer pr uke. Jeg har innvilget hjelpestønad fra Nav og betaler resten av lønnen deres av min egen formue.  Lene, mine foreldre og min søster stiller også opp hvis jeg ber dem om det, men jeg vil helst klare meg selv.

En annen kristen kvinne skrev til meg at min dagbok var rene sex side som hun skulle gjøre alt for å få fjernet fra nettet. Hun likte ikke at jeg skrev om nakenhet og at sex var kun for friske ikke for slike som meg.
Jeg skriver om nakenhet men kan ikke huske at jeg har skrevet om sex i dagboken min så det vet jeg ikke hvor denne kristne kvinnen har fått fra.

Da jeg vaknet opp på sykehuset etter den bilulykken sa en ung lege til meg dette: Tenk positivt, Marthe, ikke tenk på alt du ikke kan gjøre, men tenk på at du kan gjøre som rullestolbruker. Og han sa: Du Marthe, tenk hvor heldig du er som har en kjærest som blir hos deg selv om du ikke lenger kan gå på bena dine.
Legen fortalte meg senere at han hadde vært vitne til at mange kjærester hadde forlatt sin partner ved sykehus sengen for de ville ikke ha noe med en funksjonshemmet partner å gjøre.