Marthes-mat blogg

søndag 10. januar 2016

Russisk juleaften



Kjære Dagbok
Juleaften i Russland er den første helgen i januar som blir feiret på lørdagsaften. Vi feirer også denne dagen så vi har juleaften 2 ganger i året. På denne juleaften spiser vi ovnsbakt hel laks og dyrestek. I går var mine foreldre, Lenes foreldre og en snill mann som bor alene langt nede i veien her til middag.

Jeg og en av våre tvillingdøtre Vera laget oss vegetargryte (Vintergryte) sammen med litt mer enn det som sto i oppskriften som vi spiste til julemiddagen med brødskiver til. Vera hater mat med kjøtt så hun vil heller ha den maten jeg spiser.

Kristine gjemte 4 små esker rundt i huset aften før som barna fikk i oppdrag med å finne igjen etter vi hadde spist lunsj i går. De gikk med frisk lyst på oppgaven og holdt seg opptatt med å lete høyt og lavt i over 2 timer før alle eskene var funnet. Da gikk Lene inn på boden og fant fram 4 store julegaver som barna fikk til sin store overraskelse. Alle gaver barna får blir satt enorm stor pris på, de er så glade for alt de får. Har aldri hørt noe klager på det de får.

Julegaven som barna fikk på den russiske juleaften var: topplue, votter, strømper, genser, tegnebok, farve blyanter, skrivesaker, frukt pose og en middels stor Lego eske.

Barna vil gjerne at vi beholder juletreet inne til neste helg før vi rydder det bort og da får de sin vilje. Det haster ikke fra vår side med det treet.

Neste helg skal vi feire min lille-søsters bursdag her i skogen når hun kommer tilbake på fredag. Da blir det hennes favoritt mat og jeg baker marsipankake og sjokoladekake.