Marthes-mat blogg

søndag 24. august 2014

Barnevakt

Kjære Dagbok
Å være barnevakt for lille-Maria når Kristine og de andre jentene er ute på noe er noe jeg liker godt. Vel nå kan kanskje Maria se på at hun som er barnevakt for meg hehe.

Når jeg er ”barnevakt” så får Maria lov å bestemme hva vi skal spise og hva vi skal bruke tiden til. I går kveld da jeg var ”barnevakt” laget vi pizza sammen. Min halvdel ble vegetar mens Maria ville ha kylling og ost på sin halvdel som vi spiste mens vi så på film hun hadde funnet i DVD skapet vårt. Først så vi monsterfabrikken (barnefilm) og etterpå ville hun se Olsenbanden og Data Harry sprenger verdensbanken. Hun var i alle fall veldig godt fornøyd etter film nr 2 og ville inn på rommet sitt med leverpostei til pusen sin.

Men nattmat ville hun ha før hun skulle sove så da laget jeg hennes favoritt mat som er spinatsuppe med kokte egg. Hun har funnet ut at suppen er mye bedre med litt fløte innblandet og hvis vi ikke har det blandes litt helmelk i suppen. Hun har ikke sagt noe så jeg tror hun ikke merker forskjellen.

Andre ting vi gjør når vi er alene er å spille ludo eller monopol. Jeg lar henne vinne hver gang så hun kan få premien jeg har bestemt. Forrige gang vant hun Kvikk Lunsj hele 3 ganger før spillet ble pakket tilbake i esken.

Lene har en eldre utgave av en bilbane, jeg taper hver gang når vi har konkurranse og vinneren får velge seg en sjokolade fra kjøleskapet. Jeg som taper må spise en halv sitron som er egentlig ganske godt etter gjort dette x antall ganger.


Maria kaller meg for rulle-tante. Når hun er med når vi handler inn for uken bruker hun å sitte på fanget mitt i butikken når jeg ruller rundt og hopper av når varene skal i handlekurven. Hun er smart jente som sikkert blir artig som tenåring når den tiden kommer.