Marthes-mat blogg

søndag 17. november 2013

Maria akutt syk



Kjære Dagbok
Etter vi hadde spist middag på torsdag begynte Maria å får vondt i maveregionen. Vi trodde først at hun igjen hadde spist for mye som hun gjør noen ganger. For ordens skyld vil jeg nevne at Maria er 6 år og søster til Kristine.

Men maveondet ville ikke gi seg, ble bare verre tilslutt lå Maria på gulvet og skrekk av smerter. Heldigvis var Lene hjemme så hun fikk tatt en undersøkelse og fant fort ut hva som plaget Maria, akutt blindtarm betennelse, hun fikk øyeblikkelig noe smertestillende mens Lene brukte appen Hjelp 113 GPS på mobilen og fikk ambulanse til oss. Hvis Lene ikke hadde vært innenfor rekkevidde hadde jeg selv ringt etter ambulanse.

Maria ble kjørt til sykehuset med blålys, Lene ble med i ambulansen. Etter et kort tid på akutten ble Maria trillet opp på Operativ avdeling for behandling. Kristine tok bilen min og kjørte etter til sykehuset. Hun var så livredd for at lille søsteren skulle være alvorlig syk.

Operativ behandling gikk bra og Maria ble trillet opp på overvåking der hun våknet på fredagsmorgen noe ør i hodet. På fredagsettermiddag ble det bestemt at når vi her i huset bisitter kunnskap innenfor medisin fikk Maria lov å reise hjem til oss. Lene og Kristine hentet henne på sykehuset kl 16:30 da var det ei glad jente som hadde fått nok av sykehus for denne gangen. Vel hjemme sendte Lene Maria rett til sengs og ga streng beskjed at hun måtte ta det med ro noen dager fremover.

Maria lå i sengen sin å så på filmer på flatskjermen hun har på rommet sitt men hun kjedet seg for hun er vant til å være der vi andre er. Så jeg fikk en ide, fant frem ei ku bjelle som jeg hadde kjøpt på brukt salg og Maria kunne ringe med denne. Jeg la meg ved siden av Maria og fikk en ide at nå skulle vi spøke litt med Lene og Kristine så vi ringte med bjella så fort de var ute av rommet så de måtte komme tilbake. Maria var aktiv med å bruke bjella. Helt til Lene tok bjella med seg for nå mente hun at det var nok med å ringe for denne gangen.

Lørdag fikk Maria og Kristine besøk av faren som ville besøke sin syke datter. Den syke datteren hadde vi plassert på sofaen i stuen slik at vi hadde mer kontroll på henne. Noe som Maria likte godt var å få ligge der som en prinsesse å fortelle hva hun hadde lyst på. Hun er artig, mye latter her i huset med henne.

Det beste hun liker å gjøre er så sitte på fanget mitt når jeg ruller rundt i huset. Jeg fungerer som en slags taxi for henne, dette gjør hun også når vi er ute på vår ukentlige handletur.