Marthes-mat blogg

onsdag 23. oktober 2013

Bestefar er død



Kjære Dagbok
Bestefaren til meg, søs, Nadya og Nitika døde helt plutselig i går ettermiddag i sitt hjem utenfor Moskva. Onkel ringte til Lene og fortalte den triste nyheten. Bestefar hadde fått akutt hjertestans og selv om onkel som er lege var hos han da det skjedde fikk han ikke vekket han igjen. Bestefar ble 95 år.

Jeg er så glad for at vi besøkte han og familien min i Moskva i høstferien. Jeg hadde avtale med bestefar om å komme tilbake den første helgen i januar og bli med å ferie russisk julekveld. Men slik skulle det ikke gå. Han har aldri vært syk og jobbet helt til han ble 77 år før han ble pensjonist.

Bestemor døde i februar 2011 og bestefar har savnet henne veldig mye, det har han ofte fortalt til meg når vi ringte til hverandre for å høre hvordan den andre hadde det. Etter begravelsen til bestemor kom bestefar til meg med 2 bæreposer med 7 stappfulle ring permer med oppskrifter på mat som bestemor hadde bestemt jeg skulle ha med meg hjem etter hennes bortgang. Hvorfor det var meg som fikk dette var at jeg for det meste satt på kjøkkenet hos bestemor og hun lærte meg å lage god mat når vi var på besøk hos dem.

Vi har bestemt oss for at vi alle her i huset i skogen reiser og deltar i bestefars begravelse i slutten av neste uke. Nadyas søster som jobber i Trondheim skal vi møte på OSL på avreisedagen til Moskva.  Mamma og min søs reiser noen dager før vi skal komme etter.


Jeg vil gjerne hedre min snille bestefar med hans favorittmusikk, Александрова Хор Красной Армии