Marthes-mat blogg

fredag 12. april 2013

Migreneanfall



Kjære Dagbok
Nå er det veldig lenge siden at jeg har hatt migrene med Aura. Men på onsdag var det på igjen med et veldig sterkt migreneanfall. Akuttmedisinen jeg bruker ved slike tilfeller virket ikke slik de skulle. Vanligvis når jeg tar en slik tablett er migreneanfallet borte på noen minutter men det skjedde ikke på onsdag. Det jeg har lært meg når jeg får slik migrene er å drikke 2-3 glass med vann som gjør at migrenen blir mildere i styrke.

Jeg har noen ganger migrene men da uten Aura foran øynene som kan oppleves ubehagelige. Da var det rett til soverom og under dynen så jeg fikk sove. Noen sterke smertestillende tabletter gjorde at jeg sovnet rimelig fort.

Migrene / hodesmertene er tilstede i 2 til 6 dager etter et sånt sterkt anfall som jeg hadde på onsdag, men slike jeg har hatt før har jeg vært frisk igjen etter noen dager.

Min største fiende i kampen for å ikke få migrene er salt. Mat med mye salt må jeg holde meg unna. Dette gjelder også Farris. Jeg var nok litt for trøtt da jeg tok feil flaske i kjøleskapet fordi jeg kan drikke Bris. Jeg har tenkt på hva som utløste anfallet og kommet til at det var Farris som hadde skylden for det denne gangen.

Nå er jeg heldig som har MPA assistent Kristine hos meg. Hun var vært som ei kjempegod sykepleier og passet ekstra godt på meg når jeg har ligget under dynen med at jeg har fått i meg næring selv om matlysten blir borte ved slike migreneanfall.

I går bestemte Kristine og Lene at jeg skulle være ”sykmeldt” til mandag og fritatt for alle mine ”plikter” som jeg har i huset. Blir nesten som ferie for meg men vet ikke om jeg klarer å holde meg unna for jeg liker å jobbe med å lage god mat til dem som bor sammen med meg.

I kveld kommer søs og hennes mann Anders til oss og skal være her i helgen for å besøke naturen, men noen tur på meg blir ikke aktuelt nå. Nå skal jeg ta det med ro så jeg blir helt ”klar” igjen i hodet mitt.

Ha en kjempedeilig helg alle mine lesere.