Marthes-mat blogg

onsdag 3. oktober 2012

Min bestemor fra Russia



Kjære Dagbok
Min bestemor fra Russia som bodde i Moscow døde i februar i fjor. Da vi kom til hjemstedet der bestefar bor sammen med min onkel og tante, kom han til meg med en eske. I esken var det 2 ring permer og 4 store kladdebøker med bestemors hjemmelagde oppskrifter. Bestefar sa at bestemor hadde gitt klart ønske at jeg skulle arve hennes oppskriftbøker.

Bestemor lagde alltid maten fra grunnen og opp til ferdig mat. Jeg husker at jeg var med henne på kjøkkenet og hun lærte meg alt om å lage god mat når vi var hos dem på sommer og juleferie. Hun var helt fantastisk å lære av, aldri sint eller noe slikt hvis jeg ikke fikk det helt til i begynnelsen.  Min lille-søs Linda fikk også opplæring i hvordan lage god mat men ikke så mye som jeg fikk.

Min bestemor og bestefar var bønder så grunnstoffene til hennes mat kom fra deres egen gard. Mamma eier 50 % av den garden, men har inngått avtale at sin søster, min tante at hun og familien overtatt driften av den store bondegarden. Bestemor arbeidet også som lærer i matlagning på noen skoler for å lære opp unge til å spise næringsrik mat.

Men bestemors favoritt mat var vegetarmat, der lærte jeg mye og hvor godt dette var når det ble laget fra gode råstoffer og opp til ferdig produkt. Vegetar hamburgere, pølser, kjøttboller som kun er laget av grønnsaker er så fantastiske gode som middagsmat.

Bestemor hadde også sin egen metode når hun baket, slik som rugbrød, eplekake og marsipankake. Samme hvor mye jeg prøver så klarer jeg ikke å få dette like godt som når bestemor gjorde det.

Jeg holder på å oversette bestemors oppskrifter fra russisk til norsk og sette dem inn på mat-bloggen min hvis noen har lyst å lage litt annerledes men kjempegod mat til middag eller som kveldskos.