Marthes-mat blogg

tirsdag 29. mai 2012

Lage mat


Kjære Dagbok
Lage mat har jeg alltid hatt stor interesse for også før ulykken da jeg var en ”normal” jente. Jeg syns nå det er enda mer gøy å lage til de 2 sultne jentene som bor hos meg. Det lages mye sunn vegetarmat og annen mat vi liker. Lager nesten alltid maten fra grunnen og opp til ferdig produkt.

Det er min oppgave å lage nistepakke til jentene når de skal på jobb eller skole også når vi er på tur i naturen er nistepakken min oppgave. Når vi er ute på bilturer er alltid hjemmelaget nistepakken med oss. Ikke for at vi ikke har penger å spise ute, men fordi vi syns det er mye hyggeligere å spise maten bilen der vi tar pause enn en kafé. Nå tåler ikke jeg mat med mye saltinnhold så men nistepakke vet jeg hva jeg sender inn i kroppen min.

Jeg husker da Kristine flyttet inn til oss i fjor sommer spiste hun ekstra mye ved vært måltid for hun hadde erfaring hjemmefra hos moren at det var ingen garanti for hun fikk mat neste dag hvis moren mente hun ikke hadde vært snill. Etter en lang tid fikk jeg og Lene endelig overbevist henne at her hos oss ble hun ikke nektet mat. Kristine er så snill jente så vi kan ikke fatte at moren mente noe annet og nektet henne mat.

Jeg har også lært opp Kristine og Lene med å lage god mat. Noen ganger lager vi middagen sammen. Hver jente har sin egen oppgave når vi jobber sammen. Greit for meg.

Jeg er innkjøpssjefen når det gjelder handling av mat. Jeg skriver handleliste og jentene reiser for å handle. Jeg liker meg best hjemme så jeg lar de 2 andre gjøre det. Men noen ganger blir jeg med Lene eller Kristine ut å handle hvis det er spesiell mat jeg vil ha.

Men tilbake til matlagning, til det vi kaller for nattmat (spises rundt kl 21:00 eller litt senere) lager jeg alltid fine snitter som blir utstyrt med mye godt pålegg. Selv om ikke har lyst på mat kommer matlysten tilbake. Jeg bruker mye av salatblader, tomater og agurk og pynter dem fine.
Noen ganger lager Lene og Kristine dette og jeg blir ekstra sulten når de kommer med fatet. Mat trenger ikke å lages kjedelig.

Nå er snart den hjemmelagde vegetarpizzaen vi lagde sammen ferdig og vi skal spise den sammen med godt drikke til.