Marthes-mat blogg

søndag 2. november 2014

Rapport fra huset i skogen

Kjære Dagbok
Her i skogen har vi samme oppgaver som en hver annen familie. Vi har laget vår egen arbeidsbok der alle som bor her ser hva slags arbeidsoppgaver de har i huset. Alle må ta del i husarbeidet i slik at ikke bare en eller to står for alt sammen alene.

Hver uke har vi familierådsmøte der vi bl a tar opp hva vi skal handle inn av mat til neste uke. Ettersom alle er med å betaler for utgiftene av å bo her syns jeg det er også viktig at de tar del i hva jeg og Kristine skal handle inn når vi gjør ukens innkjøp i slutten av uken.

I helgen fikk vi endelig strøm i den nye garasjen vi har fått satt opp så vi nå kan låse inn begge bilene våre. Før hadde Lene carport mens min sto parkert i rommet ved siden av vår leilighet. Vi kjøpte et byggesett og fikk de to bygningsarbeiderne som pusset opp huset vårt til å ta jobben med å sette opp garasjen. I gulvet på garasjen ble det montert varmekabler og i helgen ble det lagt inn strøm med lys og kontakter så vi kan bruke motorvarmer og kupevarmer på bilene. Garasjen er vinterisolert så det ikke skal være kaldt der inne hvis varmekablene står på. Garasjeportene har fått fjernstyring som vi åpner med fjernkontroll. I morgen kommer noen fra vaktselskapet for å sette inn tyveri og brannfølere i garasjen. Lene har fri i morgen så hun skal vise vaktselskapet hvor vi ønsker dette.

I morgen skal jeg på jobben, jeg bruker å jobbe fra kl 10:00 til 15:00. Kristine er med som min MPA assistent. Hun også liker seg der jeg jobber. Jeg har mye varierte arbeidsoppgaver og noen ganger syns jeg tiden går så fort at jeg har så lyst å komme tilbake neste dag for å gjøre mer.

Onsdager er vår bake dag. Da baker vi grove rundstykker og grovbrød. Er noen av de andre jentene hjemme så må de også ta del i bake jobben. Hvis ikke så baker jeg og Kristine alene. Kristine baker brød mens jeg tar med av rundstykkene. Men selv om vi baker mye så går vi tomt og da blir vi nødt til å kjøpe brød på butikken. Vi er 6 jenter som skal ha mat hver dag så det går med mye mat her i huset.

Så langt det lar seg gjøre så står middagen ferdig når jentene kommer fra jobb rundt kl 16:00. De er veldig takknemlige for at de slipper å lage middag når de kommer fra jobben.


Vi har en del restmat i fryseren så på tirsdag blir det en stor kjele med lapskaus som også blir middagen denne dagen. Det som blir igjen blir pakket i porsjonspakker og settes i fryseskapet. Vi har nok å gjøre så her kjeder vi oss ikke. Nå har vi også begynt å tenke på julen, men det får jeg fortelle deg om senere, Kjære Dagbok.