Marthes-mat blogg

tirsdag 30. september 2014

Høstferie

Kjære Dagbok

I år har vi tatt høstferien i Bærum og Sandvika. Jeg og Lene bor i vår lille leilighet vi har i kjelleren hos mine foreldre og Kristine, Maria er borte hos faren sin og de 2 andre jentene er også med der borte.  Vi reiste hit på fredagskvelden måtte bruke begge bilene våre ettersom alle skulle være med. Alternativet hadde vært at de som ikke fikk plass i bilen min hadde tatt toget men vi endte opp med at det var en dårlig ide da Kristine har bilen til Lene borte hos faren min.

I går var hele kollektivet og deres far på handletur på Svinesund. Jeg orket ikke å være med ville heller være her og lille-Maria ville heller ikke være med når jeg ikke var det. Jeg og Maria brukte mye av dagen med å bake rundstykker for å arbeide med mat liker Maria veldig godt så hun var med å rulle ut rundstykker. Vi fikk baket 6 brett (1 brett er 16 rundstykker) Maria fikk med seg halvparten når kollektivet endelig kom hjem fra svensketuren.

Lene kom hjem med mye karbonadedeig og andre matvarer som vi bruker hjemme. Kjøttkvoten til Kristine ble også lagt inn i fryseren her som hun skal ha med seg når vi reiser hjem til huset i skogen på lørdag. Jeg hadde egentlig planlagt å begynne med å lage ferdig mat av karbonadedeigen i dag men har mer eller mindre oppholdt meg i køya fordi jeg ikke har følt meg toppform så jeg håper jeg er bedre i morgen. Jeg hadde heller ikke så mye matlyst da jeg våknet i dagtidlig. Så det ble te og knekkebrød med ost helt til Lene sa hun skulle lage fiskeboller i hvit hjemmelaget saus med kokte poteter og grønne erter. Hun vet det at jeg ikke klarer å si nei til denne maten så jeg fikk i alle fall i meg en stor porsjon tislutt.

Lene har tatt bilen min og kjørt bort til søs, hun skulle ha igjen noe av maten som hun handlet på Svinesund i går + noen vinflasker. Jeg sa det er ok for jeg er vant til fra før å klare meg alene i noen timer. Så jeg sitter her og vurdere om jeg skal finne et spill på nettet å spille eller lese en av pappas Donald Duck bøker.


Stine og lille-pusen er selvsagt med oss hit, vi lar dem ikke bli igjen hjemme alene når vi blir borte så lenge. Foreldrene til Lene sa at dem kunne passe på dem, men vi tok dem med oss, de sov så rolig i kattehuset i baksetet på turen innover. Begge pusene har funnet ut at madrassen inne på Kristines gamle soverom her er meget god å ligge på så de har for det meste holdt seg der utenom at de har vært inne på kjøkkenet og spist mat. Maria hadde med seg pusen hjem til faren til å begynne med men bestemte i går at jeg skulle passe på han til vi skulle hjem. Men hun ga klar beskjed at hun skulle komme i morgen for å kose med pusen sin når Kristine skal bort til oss.