Marthes-mat blogg

torsdag 23. august 2012

Høsten nærmer seg


Kjære Dagbok
Hver morgen jeg ser ut av vinduet og ser det regner igjen tenker jeg på at høsten er på vei igjen. Med en elendig sommer (les Norge) har det vært nesten bare regn.

Denne uken har vi fått av rips og solbær og pakket dem i bokser og satt inn i fryseskapet. Mamma skal få halvparten når vi reiser til Oslo i neste uke. Det var mye arbeid men det var verdt det. Nå er det bare eplene som må høstes og leveres til pressing men det blir ikke før den siste uken av september.

Vi har 7 store epletreer som er stappfulle med epler så i år får vi mye epler også. Mesteparten skal leveres til pressing så vi får tilbake Eplemost drikke og Eplegele. Kristine liker den Eplegelen så godt på skive eller på tallerken med melk. På mandag fikk vi besøk av en mann med varebil som ville kjøpe alle eplene våre. Vi måtte selv plukke dem ned og legge dem pent i esker og for dette skulle vi få 50 øre pr kg. Det ble konstant blank avvist av oss. Etter mye frem og tilbake kunne han betale oss 75 øre pr kg men vi ga klar melding at vi ikke selger til så lav pris.

Når vi levere eplene til pressing får vi tilbake 9 kr pr kg ved kjøp av epleprodukter. 10 kg epler blir 8 fl (0,75 liter). + mellomlegg på kr 14,- + pant.

Lene begynner i nytt arbeid den 3. sept. Hun skal arbeide 50 % stilling med arbeid en uke og fri neste uke + hver 3. helg. Da lager jeg lunsj pakke til henne som hun tar med seg på jobben.

Det blir ingen fare for meg selv om Lene begynner å jobbe igjen. Jeg klarer mye selv og jeg har den snille Kristine hos meg hele tiden. Kristine har vært heldig og fått en 50 % stilling hun kan utføre over nettet.

Nå skal jeg avslutte her og krype opp i sengen og slappe av til jeg begynner med hjemmetreningen kl 17:00 og da er jeg ferdig kl 19:30 (med dusj).